oblicza geografii 2 zakres podstawowy

Geografia bliżej nas

Nauka geografii może być dla nas trudna. Nie każdy lubi mapy. Niziny, wyżyny oraz góry to dopiero początek długiej listy, której nie sposób przyswoić w krótkim czasie. Wiedza zdobyta na zajęciach przydaje się jednak na przykład wtedy, gdy chcemy podróżować po świecie i prowadzimy aktywny tryb życia.

Wiele osób kojarzy Europę, ale czy wiemy, jakie stany graniczą na przykład z Kanadą? Takie informacje mogą dać nam kolejne przydatne wieści na temat na przykład klimatu panującego w Nowym Jorku. Geografia jest naprawdę ciekawa, ale czasami ciężko się do niej przekonać. Zwłaszcza, gdy trafimy na tematy trudne, które nie są przyjazne uczniom, a do tego źle się je przekazuje.

Rozległość dziedziny, systematyzacja wiedzy

Szukanie palcem po mapie, rozwiązywanie ćwiczeń oraz odpowiadanie na pytanie nauczyciela – to raczej trzy główne zajęcia, związane z tym przedmiotem. Systematyzacja wiedzy odbywa się w formie sprawdzianów. Czasami ciężko zabrać się nam za naukę do nich. Nie będziemy przecież uczyli się każdej miejscowości oraz przylądka…a to dopiero wierzchołek góry lodowej, ku której zmierzamy .

Pomocą naukową w zmaganiach z tym przedmiotem ścisłym może być dobry zestaw naukowy. Oblicza geografii 2 zakres podstawowy zadowoli wszystkich spragnionych powtórki materiału (albo koniecznie muszących przyswoić dodatkową porcję informacji).

Pamiętajmy, że rozległość niektórych przedmiotów to jednocześnie ich wada oraz zaleta. Tak będzie na przykład w kwestii niewdzięcznej geografii. Jeżeli przyswoimy mapę, ukażą się przed nami okresy historii ziemi, skały oraz gleby…Nie sposób nie zwariować!

Czy system ,,daje radę”?

Jako absolwent szkoły średniej mogę jasno stwierdzić, geografia nie jest dla każdego. Szkoda, że zajęcia prowadzi się tak monotonnie oraz nie przykłada wagi do spraw naprawdę ważnych. Co z tego, że znamy czarnoziemy na wschodzie kraju, skoro nie wiemy jak odnaleźć się w dużym mieście. Orientacja w społeczeństwie kuleje, podobnie jak logiczne wnioski, wysuwane na podstawie prostych obserwacji (znany problem z określaniem położenia).

System stawia na rozległy przekaz wiedzy w wąskim zakresie. Podstawa programowa zawiera wiele informacji na temat świata, ale często brakuje nam czasu na poznanie własnego kraju. Wiele osób ma w efekcie problem z rozróżnieniem Sudetów i Karpat. Tylko nieliczni wiedzą, że najwyższym szczytem Tatr jest Gerlach (Tatr Polskich oczywiście Rysy, które podajemy wszędzie). Nie mamy za to problemów z określeniem pustyni piaszczystej, kamienistej oraz żwirowej. Czy tak powinna przedstawiać się edukacja, która przygotowuje nas do dalszego życia? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie we własnym zakresie.